Misschien zit je er al even op te wachten?
Misschien ben je teleurgesteld of vind je me onprofessioneel?
Of misschien heb je ‘m helemaal niet gemist en ben je blij verrast met weer een bericht vandaag?
Mijn tweewekelijkse nieuwsbrief is te laat bij je gearriveerd. En daar houd ik niet van. Een belofte doen en deze niet nakomen. ‘’Elke twee weken kun je schrijftips van mij verwachten’’, schreef ik in mijn eerste nieuwsbrief en is ook te lezen op mijn website.
Ik maak me druk om deze misser.
Maar belangrijker: zit jij wel op regelmatig nieuws te wachten?
Je wordt elke dag overladen met nieuws, via de mail, sociale mediaberichten, radio en tv, via je werkoverleggen, bestuursvergaderingen, noem maar op. Mijn digitale schrijftips lezen heeft waarschijnlijk niet je eerste prioriteit. Je hebt genoeg weg te werken op een gemiddelde werkdag en in het weekend lees je liever ook niet te veel zakelijk nieuws.
Wat verwachten mijn abonnees eigenlijk?
Je hebt je niet voor niets geabonneerd of niet uitgeschreven nadat ik je op mijn abonneelijst heb gezet. Je bent geïnteresseerd in wat ik doe, waar ik deskundig in ben en je wilt schrijftips ontvangen. Je wilt misschien overtuigender leren schrijven. Je wilt weleens weten hoe je in begrijpelijke taal kunt schrijven. Je vraagt je af hoe je je publiek enthousiast maakt voor je nieuwe product of aanstaande evenement? Genoeg redenen om mijn schrijftips te willen ontvangen.
Maak ik de juiste keuzes in onderwerpen en frequentie van versturen?
Ik maak bij het opstellen van de schrijftips een inschatting van jouw behoefte, jouw vragen en problemen. En speel daar met de keuze van mijn onderwerpen op in. Dat geldt ook voor de keuze voor de frequentie waarmee ik de tips verstuur. Zelf vind ik wekelijks best vaak om te kunnen produceren, maar ook om te kunnen lezen. Een keer per maand zou prima kunnen, maar liever kom ik iets vaker met minder onderwerpen en kortere tips onder jullie aandacht.
Regelmatig je nieuwsbrief versturen heeft een aantal voordelen
- Je bent betrouwbaar: je komt je afspraken na en dat is voor veel samenwerkingen en transacties van groot belang.
- Je berichten raken vertrouwd: net als de radio- en tv-gids die elke donderdag op de deurmat valt, net als het kopje Douwe Egberts dat je elke ochtend drinkt, is de nieuwsbrief iets dat erbij hoort. Je abonnees leren je kennen.
- Jouw belofte blijft hangen: een herkenbaar resultaat van een consequente boodschap van jouw missie en visie, een persoonlijke en onderscheidende benadering en natuurlijk deskundigheid die je met je product of dienst biedt (aanbeveling: Dimitri Lambermont schreef hier een goed boek over).
De frequentie van de nieuwsbrief maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als de frequentie maar vaststaat. Laat je nieuwsbrief of digitale bericht bij voorkeur elke keer op dezelfde dag van de week verschijnen. Je lezers weten dan waar ze op kunnen rekenen.
Hoe zorg je dat je je nieuwsbrief met regelmaat verstuurt?
Je ziet en hebt misschien zelf ook de ervaring, dat het soms niet meevalt om je nieuwsbericht, je tips, je mailing echt met regelmaat te versturen. Er zijn altijd wel zaken die je wekelijkse ritme verstoren. De vraag is hoe je deze verstoringen zo min mogelijk invloed laat uitoefenen op jouw vaste patroon van opstellen en versturen? Mijn tips:
- Plan een vast moment in de week dat je je nieuwsbrief gaat maken;
- Verzamel in de loop van de tijd onderwerpen die je in je nieuwsbrief kunt verwerken;
- Plan de onderwerpen voor de komende nieuwsbrieven; ik gebruik hiervoor zelf een eenvoudig Excel-overzicht;
- Breng altijd op het afgesproken moment een nieuwsbrief uit, een kortere uitgave kan ook. Beter kort dan helemaal niet.
Het resultaat: Een betrouwbare nieuwsbrief waar je de klok op gelijk kunt zetten.
Deze schrijftip helpt wellicht diegenen die nieuwsbrieven of andere regelmatige berichten aan hun klanten, abonnees of leden sturen. En eerlijk is eerlijk, ik sta ook weer op scherp.