Hoe spreek je je klant aan? Of iemand die misschien je klant kan worden? Met u of met jij? Een duivels dilemma kan het zijn: welke aanspreekvorm is het meest geschikt om op je website te gebruiken?
Je hebt vroeger vast geleerd dat je ouderen, vreemden en je leraar altijd met u aanspreekt. O, en Sinterklaas natuurlijk. U is inderdaad heel netjes, maar ook afstandelijk.
Je of jij gebruiken of tutoyeren doe je automatisch bij iedereen die dichtbij je staat, zoals je ouders en vrienden. Je doet het ook bij iedereen die op hetzelfde niveau staat als jij, zoals collega’s en sportmaatjes.
Soms twijfel je. Wat zeg je tegen de kassière bij de supermarkt die je wekelijks ziet? En hoe praat je tegen de wethouder die je af en toe op de tennisclub tegenkomt? En wat te doen bij die piepjonge onderwijzer van je zoon?
Zo had ik eens een telefonisch interview met het hoofd van een middelbare school. Ik had hem al eerder op een informeel moment ontmoet. Toen sprak ik kort met hem en zijn jongere collega in de je- en jij-vorm. Ik dacht dat hij een van de docenten was. Pas later ontdekte ik dat hij de directeur was, dus ging ik twijfelen: u of jij? Ik begon met u, ging terug naar jij en later weer u. Het was een rommeltje en ik voelde me heel ongemakkelijk. Hij ook geloof ik.
Hier drie tips om voor jezelf te bepalen wat nu de meest geschikte aanspreekvorm is om te gebruiken voor je website.
1. Kies één aanspreekvorm
Gebruik ze nooit door elkaar. Niet op je website, maar ook niet in je andere communicatiemiddelen. Kies een aanspreekvorm en blijf daarbij. Voer deze vorm ook door in je blogs, mailings, nieuwsbrieven en op je social media. Dat is duidelijk en het is zorgvuldig.
2. Bepaal hoe je wilt overkomen
- Wie zijn je klanten of je bezoekers?
- Wil je zakelijk contact opbouwen? Ben je zelf ook vooral zakelijk ingesteld?
- Of wil je dat ze je beter leren kennen, en jij hen? Een meer persoonlijk contact dus.
Schrijf zoals je wilt overkomen. Jezelf presenteren op je website is hetzelfde als je presenteren in een telefoongesprek of kennismakingsgesprek. Gebruik je normaal in zakelijke gesprekken je? Doe dat dan ook op je website.
3. Doe wat je prettig vindt
Een derde tip. Heel simpel eigenlijk: doe dat waar je je prettig bij voelt.
Wat voorbeelden.
Het effect van deze keuze voor u of jij is voor iedereen anders. Het enige waar je op hoeft te letten is of de aanspreekvorm prettig bij je overkomt. Doordat je op een prettige manier wordt aangesproken, betrek je wat je leest meer op jezelf. En dan overtuigt de tekst beter.
Dus wat wordt het, u of toch jij?
Blijf bij jezelf, dan komt het altijd goed. Succes met je keuze. En vooral met het consequent doorvoeren ervan.