Soms ben ik zo ongeduldig. Dan houd ik het niet langer dan een paar seconden vol en weg ben ik alweer. Op naar de volgende site. Kijken of die mij wél van dienst kan zijn met:

  • doorslaggevende informatie: ben ik aan het juiste adres, of niet en ga ik verder zoeken?
  • zinvolle en concrete informatie die antwoorden geeft op mijn vragen
  • een professionele, aansprekende look die mij enthousiast maakt en vertrouwen geeft

Een websitebezoeker beslist in 7 seconden

Zeker als ik niet veel tijd heb, kan ik slecht tegen vaagheden, doodlopende wegen, onduidelijke structuren of haperende techniek. En geloof me, ik ben hierin niet uniek. Een websitebezoeker beslist in een seconde of 7 of hij blijft en verder rondkijkt, of dat hij verder gaat shoppen.

Hoe je mij, en dus ook vele andere bezoekers (potentiële klanten!), weg kan jagen op jouw website? Nou, dat is niet zo moeilijk. Ik heb hiervoor 10 handige tips:

  1. Zorg voor een onduidelijke menustructuur met vage paginabenamingen. Zoals de pagina Diensten; dat is zo heerlijk breed en algemeen dat ik hieraan niet herken of ik op de goede website zit.
  2. Begin op de homepagina met ‘Welkom op deze website‘. Dat is een makkelijke, standaard openingszin waar ik niets mee opschiet en ik verwacht eigenlijk dat ik sowieso welkom ben op je site.
  3. Zet alleen foto’s en afbeeldingen op je homepagina, vertel met een paar korte teksten vooral niet wat je doet, voor wie en waarin je je onderscheidt.
  4. Maak veel pagina’s zodat het lang duurt voordat ik overzicht heb, liefst meer dan 8 hoofdpagina’s en onder die pagina’s weer een mooie lijst subpagina’s.
  5. Schrijf lappen tekst, niet van een regel of 5 maar minstens het dubbele zonder te onderscheiden alinea’s en zonder kopjes erboven. Hier begin ik niet eens aan.
  6. Zorg voor oud nieuws, het liefst van langer dan een paar maanden geleden. En nog beter van een paar jaar geleden, dan weet ik niet hoe gauw ik weg moet komen.
  7. Vertel me niet wie jij bent, wat jouw achtergrond is, waarom je dit bedrijf hebt en waar je voor staat. Ik doe namelijk altijd zaken met personen.
  8. Schrijf niets over het resultaat van jouw producten of diensten, wat het mij gaat opleveren dus, maar vertel alleen wat jouw aanbod is en natuurlijk dat het van hele goede kwaliteit is.
  9. Zet je teksten tjokvol met zoektermen, dan weet je zeker dat de tekst vreselijk leest en je niet lang bovenaan in de top 10 van de Google zoekresultaten staat.
  10. Zorg voor lastig te vinden contactinformatie, alleen helemaal onderin de balk van je webpagina bijvoorbeeld.

Gedrag beïnvloeden, daar gaat het om

Ze werkt het dus. En dan weet je natuurlijk gelijk hoe het anders kan – moet eigenlijk –, tenminste als je wilt dat een websitebezoek langer duurt dan een paar seconden. En nog mooier, als het je een contact gaat opleveren, een kennismakingsafspraak of een offerteaanvraag. Conversie heet dat met een duur woord. Daar heb ik zelf niet veel mee, maar wel met de betekenis. Er zijn heel veel zaken die invloed hebben op het gedrag van een websitebezoeker. Interessant, lees het ook maar eens in het boek Verleiden op internet van Aartjan van Erkel.

Als ik jouw website eens kan testen op mijn ongeduld, dan hoor ik het graag.