Het zal de hitte zijn. De druk op mijn agenda, de grilligheid van mijn hormonen of gewoon een schrijversblok. Ik loop maar niet warm voor een onderwerp, ik kan er onvoldoende nieuws over vertellen – dat denk ik in ieder geval – en getsie, de deadline begint ook al te dringen.
Het wil even niet lukken. Dat heb ik weleens.
Ik baal ervan. En hoop op tijd een opening te vinden. Een volgend blog binnen afzienbare tijd online, ik heb het mijn abonnees beloofd en het zal lukken.
Bloggen om zichtbaar te zijn
In het eerste jaar van buro Boer besloot ik, na enige aarzeling, een coachingstraject bij Nickypent te volgen om te leren bloggen. En het bleek harstikke leuk en nuttig. Zakelijk bloggen – het publiceren van artikelen op een website – helpt mij zichtbaar zijn. Ik laat zien wat ik kan en doe in het schrijversvak, en dat ik als ondernemer ook maar een mens ben. Dat blijft belangrijk als je graag dichtbij je klanten staat. Elkaar leren kennen helpt vertrouwen te krijgen en in mijn geval is het dé manier om het verhaal van mijn klant en zijn boodschap goed te kunnen vertellen.
Een blog schrijven is te leren
Je hoeft geen creatieveling of top-10-schrijver te zijn om te leren bloggen. Het is te leren, met wat slimmigheidjes, door het gewoon te doen en eens een professionele blogger of schrijver mee te laten kijken. Zo zijn er manieren om aan de hand van een structuur te schrijven, theorie en smeuïger onderdelen af te wisselen en een verhaal te vertellen waardoor het aantrekkelijk leesbaar wordt. Het helpt mij om van start te gaan en stukje bij beetje het blog te vullen. En natuurlijk, door het veel te doen word je beter. Als je van schrijven houdt, is dat geen straf.
10 tips voor meer bloginspiratie
Lastiger is het als je niet hoe te beginnen, als je twijfelt aan zinvolle en vernieuwende inhoud of een aansprekende manier van brengen. Wat doe je als je er echt niet uitkomt, of liever gezegd niet in komt? Wat kan je helpen om toch aan het schrijven te komen?
Wat tips om aan ideeën voor een aansprekende, zakelijke blogonderwerpen te komen:
1. Houd het dichtbij: wat houdt jou bezig, wat heb je meegemaakt in je werkweek, tijdens een bijeenkomst of in je dromen? Het kan over jezelf gaan, maar dat hoeft niet. Ook een andere persoon die jou inspireert kun je gebruiken in je verhaal.
2. Deel jouw kennis, wat wil je kwijt? Als ondernemer met specifieke kennis en ervaring heb je waardevolle informatie te delen. Je kunt anderen al met eenvoudige en praktische tips verder helpen, of aan het denken zitten en hiermee belangstelling voor jouw producten of diensten opwekken.
3. Aanvullend op tip 2: bedenk wat jouw doelgroep voor vragen of problemen kan hebben. Wat zouden ze willen weten? Speel in op de behoeftes van je lezers.
4. Doseer de inhoud: als expert heb je vaak de neiging om veel en diepgaand te vertellen. Daar zitten lezers niet altijd op te wachten. Kies 1 onderwerp per blog en stel van tevoren een beperkt aantal aspecten vast die je uitlicht.
5. Brainstorm over onderwerpen waar je vanuit je vak over kunt vertellen en waarmee jij je klanten kunt helpen. Die onderwerpen zijn meestal op te splitsen in deelonderwerpen. Zo kom je al snel aan een hele waslijst met potentiële blogonderwerpen.
6. Gebruik actualiteit: kijk eens naar ontwikkelingen die nu in jouw vakgebied spelen, waar je over leest, waar je met collega’s of klanten over praat.
7. Doe ideeën op bij anderen: pikken mag natuurlijk niet en dat doe je ook niet als je andere blogs leest en op ideeën komt voor onderwerpen, invalshoeken of jouw interpretatie eraan geeft.
8. Gebruik humor: ik ben er niet zo goed in geloof ik maar toch betrap ik mijzelf erop dat ik steeds meer durf. Schrijven zoals je praat is overtuigend, schreef ik al eens. Dat geldt zeker voor bloggen, daarin kan heel veel, zeker met een kwinkslag schrijven, zelfspot gebruiken en leuke voorbeelden uit bijvoorbeeld jouw dagelijkse praktijk aanhalen.
9. Maak gebruik van links: om nog meer relevante inhoud aan jouw artikel toe te voegen kun je nadenken over links naar andere blogs of informatie op websites. Dat kun je bedenken als je al aan het schrijven bent, maar soms werkt het ook andersom. Je komt op een website iets tegen dat je boeit, dat jou maar ook jouw klanten kan inspireren of je verhaal kan bekrachtigen.
10. Herhaal content: blogs herhalen of inhoud ervan hergebruiken is heel goed mogelijk. Actualiseer jouw verhaal en vernieuw jouw eerdere blog met andere voorbeelden of recente updates. Herhaling is de kracht van de boodschap.
Zelfde onderwerp, andere invalshoek
Natuurlijk, niet alle tips zullen altijd werken. De ene keer heb je meer aan voorbeelden van anderen en de volgende keer helpt de actualiteit je. Wees in ieder geval niet te bang om vaker over hetzelfde onderwerp te schrijven. Kies wel elke keer een andere invalshoek. Zo schreef ik al vaker over bloggen, maar dat ging over het ‘waarom zou ik’. Nu schrijf ik over ‘waarover zal ik’.
Het is mij weer gelukt.
Hoe ik deze blog uiteindelijk toch nog snel voor elkaar had? Ik ging terug naar mijn eigen inspiratieprobleem, want daar zouden mijn abonnees ook regelmatig mee kunnen zitten. Hoe kon ik mijzelf en dus ook hen op gang helpen? Met deze blog dus ?.
Succes en gewoon volhouden!