Ik heb de pest aan de Telegraaf, maar mijn vriend vindt het een heerlijke krant om ’s ochtends bij zijn kopje thee en twee boterhammen met jam even door te nemen. Koppen snellen dus vooral. Ik heb niets met het sensatienieuws dat deze krant in overvloed biedt. En dan die grote, schreeuwerige koppen erboven.
De Volkskrant maakt er zelfs een grap over in deze commercial: Lees je de koppen? Of lees je de krant? Meer weten is wel zo leuk, aldus de Volkskrant.
De andere kant is dat de Telegraafkoppen wel opvallen. Je weet direct waar de artikelen over gaan. En dat is de kracht van een goede kop. Die valt op, zegt concreet iets over de inhoud van het bericht en nodigt uit tot lezen.
Dagelijks verschijnen er tientallen nieuwe berichten in je mailbox.
Je scant aan de hand van de titel en de afzender of de berichten interessant zijn en of je ze nu of later wilt lezen. Of helemaal niet. Je weet uit eigen ervaring hoe het werkt. Een goede titel is cruciaal om je op een bericht te laten klikken.
Natuurlijk is de inhoud het belangrijkst.
Dat is waar je als schrijver de meeste energie in steekt. Je wilt een boodschap overbrengen. Je schrijft in begrijpelijk Nederlands, je zorgt voor een call-to-action en je bent klantvriendelijk met een link naar een website bijvoorbeeld. Daarna zet je er titel boven die de lading dekt. Maar waar doe je het voor als je niemand je nieuwsbrief of e-mail opent?
De koppen boven een bericht zijn dan belangrijk. Zeker in online berichtgeving. Daar beslist iemand in een paar seconden of hij verder leest of niet. Dus je moet de aandacht trekken: met een verleidelijke kop. Dat werkt zo op een website, maar ook in een digitale nieuwsbrief of e-mail.
Hoe werken verleidelijke koppen?
Als redactielid van de plaatselijke tennisclub was ik verantwoordelijk voor het schrijven van aantrekkelijke berichten voor de website en digitale nieuwsbrief. Bij een evaluatie bleek dat abonnees de nieuwsbrief niet goed lazen. Bijna de helft van de mensen opende de e-mails niet eens.
We analyseerden alles: de rubrieken, de onderwerpen, de frequentie, het verzendmoment en de lay-out. Uiteindelijk bedachten we dat de koppen waarschijnlijk te zakelijk waren. We namen de proef op de som. We verstuurden een nieuwsbrief met de titel:
Het percentage geopende nieuwsbrieven steeg naar 69%. Het interesseerde de lezers duidelijk of onze trainer zou vertrekken of niet. Uit het bijbehorende bericht bleek dat we er een nieuwe trainer bij kregen.
Wanneer open jij een bericht?
Kijk eens in je eigen mailbox. Wat komt er binnen aan nieuwsbrieven en informatieve mails? Wat laat je ongeopend staan of je gooi je gelijk in de prullenbak? En wat open je door de titel die erbij staat? Ik deed dat met deze:
Houd dat gevoel nog even vast… De titel van een nieuwsbrief van een welnessresort. Direct na de zomervakantie verstuurd natuurlijk.
Of deze: Zo ziet uw inkomen er later uit. De titel van een nieuwsbrief van Pensioenfonds Zorg en Welzijn. Belangrijk onderwerp. Daar wilde ik meer van weten.
Hoe maak je aansprekende titels?
1. Geef de nieuwsbrief of e-mail een titel die iets nieuws, belangrijks of spannends aankondigt. Je ziet dan in de onderwerpregel van je e-mailbericht niet staan: nieuwsbrief Tennisclub Suthwalda, nr. 20, april 2016. Maar: bestuurswisseling op ledenvergadering 15 april.
2. Geef elk afzonderlijk nieuwsitem een aansprekende kop. Stel een rechtstreekse vraag die jouw doelgroep nieuwsgierig maakt. Kans maken op een gratis iPad? Benieuwd naar onze nieuwe menukaart? Of maak je lezer enthousiast met een aantrekkelijke uitnodiging. Doe mee met het gezelligste toernooi van het jaar. Gratis workshop effectief netwerken.
3. Maak een titel die een tip belooft. Dan weet je lezer dat er voor hem iets nuttigs of leuks te halen valt. Bijvoorbeeld bij een bericht van het uitzendbureau: Drie tips voor opvallende sollicitatiebrieven. Of voor een nieuwsbrief aan de klanten van je kookwinkel: Hoe maak je de perfecte botercrème?
Zie je het verschil?
De veranderingen lijken klein, maar het effect is groot. Hoe groot het effect is kun zien aan de statistieken van je mailprogramma en aan de cijfers over je website-bezoek.
Meer mensen die de links in je nieuwsbrief aanklikken, betekent meer bezoekers op je website. En meer bezoek betekent kans op bestellingen, offerte-aanvragen, aanmeldingen, donaties, inschrijvingen.
Grote en schreeuwerige koppen zijn gelukkig niet nodig. Met verleidelijke koppen bereik je meer.