We zitten in het NOS zes- en achtuurjournaal, mijn gemeente De Wolden. Met het burgerinitiatief Glasvezel De Wolden laten we zien hoe een kleine plattelandsgemeente groot kan zijn. De landelijke pers is geïnteresseerd, omdat burgerinitiatieven steeds meer bereiken. En omdat de initiatiefnemers grote aanbieders als Ziggo en KPN inhalen met een van de belangrijkste infrastructuren van deze tijd, internetverbinding.

Stichting Glasvezel De Wolden moet nog wel de nodige mensen zien te overtuigen van de noodzaak van glasvezel. Op de website, via de sociale mediaberichten en ook in de pers vertellen de organisatoren keer op keer waarom de toekomst vraagt naar snellere en betrouwbare verbindingen. Door de verdergaande digitale ontwikkelingen en toepassingen in het wonen, werken, de zorg en het onderwijs neemt het datagebruik tot 2020 minimaal met 600% toe. Voor het slagen van het initiatief is draagvlak onder de inwoners cruciaal. Media-aandacht helpt daarbij.

Mensen zijn het nieuws

In de pers komen met een actuele ontwikkeling als deze is niet zo moeilijk. De nieuwswaarde voor de lokale, maar ook de regionale en zelfs de landelijke media is groot. Het initiatief gaat over vernieuwing en eigenlijk over mensen. Over wat bewoners met elkaar kunnen bereiken. Aantrekkelijke nieuws- of persberichten helpen de pers enorm om het nieuws te publiceren. Naast de inhoud van het nieuws is de manier waarop je het nieuws opschrijft erg belangrijk.

Een persbericht schrijven is niet moeilijk

Het is niet moeilijk als je de spelregels kent en deze zorgvuldig toepast. Als je dat niet doet, lig je eruit. Je bericht in ieder geval. De redactie van een krant heeft weinig tijd om je bericht te lezen en te corrigeren. Elke dag stromen de mailboxen van de redacteurs vol. Een redacteur moet snel kunnen zien waar het bericht over gaat en of het interessant is voor zijn krant of nieuwssite. En hij moet er vervolgens met weinig werk een nieuwsbericht van kunnen maken dat hij kan plaatsen. Het mooiste is als hij alleen de kop maar hoeft aan te passen.

De 5-W-en-1-H-methode

Mijn buurjongetje is erg nieuwsgierig. Als we met mooi weer buiten zitten, hangt hij al gauw over de schutting. ‘’Hoi! Wat doen jullie? Waarom dan? Wanneer gaan jullie eten? Wat dan? Van wie is die hond? Hoe heet ie? En waar woont ie?’’. Hij heeft altijd van alles te vragen en meestal krijgt hij van ons antwoord of we stellen een vraag terug. Met mijn buurjongen is er altijd veel te kletsen. Hij zou een goede journalist of redacteur kunnen worden.

Vragen stellen doe je ook als je een persbericht gaat schrijven. Zes vragen om precies te zijn. Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Deze 5 W’s en de H moeten altijd in je persbericht zitten. Zo ben je duidelijk en volledig. Stel jezelf bij het schrijven altijd deze vragen:

  • Wat is het nieuws?
  • Wie of wat is de veroorzaker of erbij betrokken?
  • Waar gebeurt het?
  • Wanneer gebeurt het?
  • Waarom gebeurt het?
  • Hoe gaat het in zijn werk?

Houd je bij de feiten

Het beschrijven van deze 5 W’s- en de H-vraag doe je feitelijk. Een subjectieve beleving of becommentariëring hoort er niet in thuis. Daar houden kranten niet van. Die plaatsen onpartijdig en controleerbaar nieuws. En als je bericht ook maar enigszins een commercieel tintje heeft, leggen ze het aan de kant. Dus geen toevoegingen zoals uniek, bijzonder, goedkoop, ideaal en exclusief gebruiken. Houd je bij de feiten en leg uit wat jouw bericht interessant nieuws maakt.

Hoe je de informatie aan de hand van de 5-W-en-1-H-methode slim in je persbericht verwerkt en zorgt voor een goede opbouw van het bericht, leg ik in een volgend blog uit.