Mijn schrijfstijl was degelijk, volledig, wollig ook. En vooral niet to-the-point. Een interne memo aan mijn beleidscollega’s kon zo maar 2 A4-tjes beslaan. Een projectvoorstel aan de Raad van Bestuur bestond al gauw uit 5 pagina’s met veel herhalingen.
Inmiddels schrijf ik anders. Heel anders. Mijn opdrachten komen nu van ondernemers die hun bedrijf krachtig willen presenteren, hun aanbod duidelijk willen overbrengen of die online gevonden willen worden. Dat vraagt om aansprekende, begrijpelijke en overtuigende teksten.
Hoe presenteer jij jouw bedrijf en vooral, hoe kom je over?
Als ondernemer weet je dat het beeld dat mensen van je hebben, heel bepalend is voor je succes. Het gaat natuurlijk om goede en betrouwbare producten of diensten, maar jouw imago kan door heel andere zaken bepaald worden. Ook door de eerste indruk die ze krijgen. Hoe uitnodigend jouw pand eruitziet bijvoorbeeld. En hoe jij er als gezicht van je bedrijf zelf uitziet.
Hoe werkt dat eigenlijk online, een overtuigend beeld van jezelf geven?
Online moet je snel indruk maken, heel snel
Vaak maken mensen voor het eerst online met je kennis. Via bijvoorbeeld een Facebookbericht, een link vanaf een website waar jij op staat of al googelend verschijn je in de zoekresultaten. Geïnteresseerden zien je profielfoto of -afbeeldingen, scrollen een stukje door je tijdlijn of scannen je homepagina.
De eerste indruk is verkregen. En dat gaat snel. Voor een website binnen maar liefst 5 tot 10 seconden.
Even checken: hoe is het met jouw geduld?
Kun jij rustig blijven als je geen website kan vinden waar alle in- en outs van jouw onderwerp kort en bondig op een rij staan?
Irriteer jij je aan websites waar van alles oppopt aan aanbiedingen en inschrijfmogelijkheden?
En zeg nou eerlijk, haak je bij een pagina met blokken tekst van meer dan 10 regels bij voorbaat af?
Websites waarmee je niet scoort
We kennen allemaal genoeg voorbeelden van websites om gek van te worden. Websites waar organisaties zeker niet mee scoren. Tenminste, als ze voor een goede eerste online indruk gaan. Denk ook aan:
• Een onduidelijk menu waardoor je niet snel op de juiste pagina terecht komt
• Links naar andere pagina’s of websites die niet werken
• Moeilijk te lezen tekst met veel vaktaal, lange zinnen en vage uitspraken
Online teksten zijn anders
Teksten voor het web zitten anders in elkaar dan teksten voor gedrukte media als kranten, tijdschriften, folders of rapporten. Onlinelezers hebben haast, zijn ongeduldig. Ze zijn meestal gericht op zoek naar antwoorden op hun vragen. En als je ze met je eerste indruk niet kunt overtuigen, zijn ze alweer op weg naar een andere site.
Websitebezoekers lezen niet
Ze scannen een pagina waarop ze terechtkomen. Ze kijken naar bepaalde onderdelen, als de paginatitel, kopjes, getallen, vetgedrukte woorden. Daar zijn eye-trackingsonderzoeken naar gedaan. De kans dat ze je hele pagina lezen is maar klein. Er zit maar één ding op: overtuigen in het kwadraat. In een oogopslag laten zien wat je biedt. Je lezers razendsnel door de site navigeren. En ze raken met je inhoud.
Schrijven met online effect, 5 tips:
Om bezoekers snel en op een prettige manier door je website heen te leiden, is overzicht geven en verleiden tot klikken het belangrijkste. Hoe doe je dat effectief?
Tip 1: Zorg voor een eenvoudig ingedeeld menu met titels die zeggen wat er op de betreffende pagina te lezen is. Dus niet ‘aanbod’, maar ‘teksten en advies’.
Tip 2: Kom gelijk to-the-point. In de eerste zin of zinnen van de pagina staat de kern van jouw boodschap. Daarna leg je verder uit. Inleidingen, aanleidingen, anekdotes, vriendelijke introducties: allemaal vergeten.
Tip 3: Schrijf teksten in korte alinea’s van maximaal 5 tot 6 regels lengte. Elke alinea heeft 1 onderwerp, niet meer. Zet er een aantrekkelijke, nieuwsgierig makende kop boven.
Tip 4: Maak opsommingen van liefst 3 tot 5 punten. Feiten, voordelen, eigenschappen, tips, als ze inhoudelijk maar bij elkaar horen, een logisch rijtje vormen. Dit helpt een pagina te scannen; je hoeft minder te lezen.
Tip 5: Zorg op elke pagina voor een concrete oproep, met een link naar een andere webpagina. Bezoekers willen snel kunnen klikken en gaan doen waar ze voor komen. Zoals: ontdek de voordelen, bekijk nu de aanbieding, vraag een offerte aan, maak met ons kennis.
Nou… overtuigd? En snel genoeg?
Ik was er jaren geleden na een eerste cursus Schrijven voor het web en wat schrijfervaringen al gauw uit. De online schrijfstijl past bij me. Ik houd van duidelijkheid en actie. En het zoeken naar treffende presentaties.
Als ik jou kan helpen met het realiseren van een onuitwisbare eerste online indruk, hoor ik het graag.