Ik ben geen trendsetter, eerder een degelijke burgertrut, maar in dit geval doe ik mee. Ik ben ook een dagelijks gebruiker van de snelle, vluchtige en online communicatiemiddelen die sociale media heten.
Nee, ik doe zeker niet aan alle laatste sociale media trends. Zo weet ik niets van Pinterest en Snapchat. En bij Instagram kom ik nog maar net kijken. Ik gebruik al wel langer Facebook, Twitter en LinkedIn om bekendheid te geven aan de diensten van buro Boer. Dat vind ik een mooie set die ik kan behappen en waar ik inmiddels de nodige handigheid in heb gekregen. Ik denk dat ik wel een aantal tips voor je heb.
Sociale media zakelijk inzetten: doe jij dat eigenlijk al?
Hoe bevalt het? Levert het je wat op? Of stel je de stap om sociale media voor je bedrijf, organisatie of evenement in te zetten al een tijdje uit?
Ik hoor van ondernemende collega’s nog weleens dat ze eigenlijk wat met sociale media zouden moeten doen. Ze zien het nut, maar …..’’Vind de tijd er maar eens tijd voor.’’ ‘’Ik weet niet goed wat ik dan op de sociale media zou moeten zetten.’’ ‘’Ik heb niet wekelijks, laat staan dagelijks, iets interessants te melden.‘’ ‘’Ik ben geen goede schrijver, dus hoe maak ik dan aantrekkelijke en professionele berichten?’’
Sociale media zijn van deze tijd. En dit is jouw tijd van ondernemen.
Communicatiemiddelen veranderen continu. De krant is de krant niet meer. De televisie is deels verdrongen door filmkanalen als YouTube en Netflix. De digitalisering heeft veel veranderd aan de traditionele offline manier van communiceren. De nieuwtjes die je vroeger bij de bakker hoorde, zijn nu al lang via WhatsApp en Facebook verspreid.
Waar zitten je klanten?
Van deze veranderingen in ons dagelijks communiceren kun je van alles vinden. Toch kun je er al ondernemer of organisator niet onderuit is mijn mening. Zakelijk gezien is het van belang om te kijken hoe je je potentiële klanten bereikt. Als deze vaak online actief zijn, is het handig om je boodschap daar te verspreiden. Zijn op de plekken waar je klanten zijn, zo simpel is het eigenlijk.
Daarnaast denk ik dat je door mee te gaan in de middelen van deze tijd laat zien dat je echt onderneemt, ontwikkelingen volgt, experimenteert en innoveert.
Waarvoor kun je sociale media zakelijk inzetten?
Sociale media bieden veel mogelijkheden om je bedrijf, de personen achter je organisatie, je diensten en producten te laten zien. Laat bezoekers met je kennismaken, deel je kennis en verspreid ervaringen van klanten. Met sociale media kun je bovendien makkelijk interactie aangaan. Stel je bezoekers vragen en laat ze reageren.
Facebook zet je bijvoorbeeld in om je volgers te laten zien dat je nieuwste product net is binnengekomen of je laat steeds meer los over het evenement dat je organiseert. Op LinkedIn laat je je potentiële opdrachtgevers weten waar jouw expertise zit, door bijvoorbeeld te wijzen op je laatste blog. Met Twitter deel je een bericht van een vakorganisatie en laat je zien dat je achter een nieuwe ontwikkeling in jouw bedrijfstak staat.
Sociale mediaberichten, wat werkt? Kort, beeldend en actief schrijven
Sociale media werken snel, heel snel. Een paar seconden een bericht bekijken is al veel. Er komt zoveel voorbij dat je niet alles kunt lezen. En lang niet alles is interessant. Zorg dat jouw berichten opvallen dat ze je lezers boeien. Dat doe je door kort, beeldend en actief te schrijven:
• Plaats korte teksten. Plaats niet je hele blog of artikel op je Facebookpagina, maar een kort nieuwsgierigmakend stukje en plaats er een link naar je website bij. Daarmee stimuleer je het verkeer naar je website, want die hadden je volgers misschien nog niet bezocht.
• Plaats nooit alleen een link, bijvoorbeeld een link naar je Facebookbericht in een Tweet. Zeg iets over de inhoud en geef aan waarom iemand het zou moeten bekijken.
• Gebruik bij LinkedIn titels boven je artikelen die tot lezen uitnodigen, die je lezer verleiden.
• Plaats bij alle berichten een afbeelding. Een foto of andere afbeelding trekt de aandacht. Kies een foto die iets over de inhoud van je bericht zegt of leg letterlijk of juist figuurlijk een link met een afbeelding. Tekst en beeld versterken elkaar zo.
• Vermeld in posts een actie die de lezer oproept om iets te doen, om te reageren, je website te bekijken, je bericht te delen, mee te doen etc.
Meer tips over aansprekend schrijven geef ik regelmatig in mijn blogs en in persoonlijk advies. Ik deel ook regelmatig tips op mijn Facebookpagina en Twitteraccount. Nieuwsgierig? Liken en volgen dan maar!