‘’En… waar ben jij van?’’, vraag de man met de verrekijker om zijn nek naast me opeens. Ik geniet al lopend van het mooie uitzicht over het ven, het witte veenpluis en de kikkergeluiden.
‘’Uuh…, Ik ben net lid van de natuurvereniging of bedoel je dat niet?’’
‘’Waar weet jij veel van’’, zegt de man dan, ‘’van vogels, vlinders, planten,…?’’
‘’Ik weet nog nergens veel van’’, beken ik. ‘’Ik hou van de natuur en wil er graag meer van weten, dat is het eigenlijk wel.’’
‘’Dat kan ook. Ik ben een vogelaar.’’ zegt de man en tuurt ondertussen naar de lucht.
Niet lang na deze eerste excursie naar de Boerenveensche Plassen vlakbij Hoogeveen, word ik lid van de vlinderwerkgroep van de Natuurvereniging Zuidwolde. Niet omdat ik zo graag vlinderexpert wil worden. Als kind was ik zelfs bang voor het gefladder van vlinders. Ik kies voor vlinders, omdat een enorm enthousiast bestuurslid mij vraagt of ik het leuk vind om te helpen bij een groots opgezet educatief vlinderproject in ons dorp. Dat lijkt me als project- en natuurliefhebber wel wat.
Waar ben ik eigenlijk van?
Wie meer klanten of leden wil hebben, of vrijwilligers nodig heeft, moet nadenken over deze vraag.
Wat bied ik? En voor wie? Wie zijn mijn klanten? En wie zou ik nog als klanten willen hebben? Wie zijn er geïnteresseerd in de activiteiten van mijn vereniging? En waar ga ik vrijwilligers voor mijn evenement vandaan halen?
Vaak denk je aan een brede groep. De bewoners uit je woonplaats, de jeugd, bedrijven. Je wilt ze allemaal zien te bereiken.
Deze week redigeerde ik voor Content Collective – een platform voor online magazines – een blog. Een blog die tips geeft over hoe je LinkedIn zo inzet dat het ook werkt. Interessant want voor buro Boer netwerk ik me gek. Maar hoe doe je dat effectief? Ik las over het advies om in je LinkedInprofiel vooral te vermelden waarin je onderscheidend bent. Heel basaal eigenlijk: waarom doe ik mijn werk, wat drijft mij? Maar ook wat lastiger vragen. En op wie richt je je? Wie zijn je doelgroepen?
Een goede vraag. Wie wil ik bereiken?
Deze week ben ik ook weer druk met netwerken. Woensdag barbecueën met Vrouwelijke ondernemers uit de Wolden en vrijdagavond netwerken met de Ondernemersvereniging Zuidwolde. Ik ontmoet er ondernemers die ik nog niet kende, net als de vorige netwerkbijeenkomsten waar ik was. Elke keer weer een gelegenheid om zo kort en krachtig mogelijk uit te leggen wat je doet en voor wie.
‘’Ik schrijf teksten voor jullie als ondernemers.’’
‘’Teksten voor je website, nieuwsbrief, folder of persbericht’’, voeg ik er dan aan toe. Want de aanduiding teksten blijkt voor velen te abstract.
Inmiddels realiseer ik me dat de groep ondernemers wel heel breed is. Er zitten adviseurs en schoonheidsspecialisten tussen, maar ook winkeliers, tuin- en interieurarchitecten, gezondleven-coaches, fotografen, makelaars, marketingexperts, horecaondernemers en nog veel meer vakmensen. Toch ben ik er voor elk van hen. Teksten schrijven betekent me verdiepen in de organisatie voor wie ik schrijf, in haar boodschap, in haar lezer. Ik stel vooral veel vragen en krijg zo een concreet beeld.
Je bent er voor personen, niet voor groepen
Personen geven je potentiële klanten of leden een gezicht. Bij een groep blijft het beeld algemener. En een persoon kun je aanspreken, bellen, mailen, enthousiast maken, een groep veel lastiger. Om je (toekomstige) klanten, leden of vrijwilligers beter te bereiken, adviseer ik je deze drie vragen te beantwoorden:
1. Wie wil je bereiken met je advertentie, krantenartikel, blogs, interview of folder? Wie zie je voor je? Mensen als je buurvrouw, je collega, de vader van het vriendje van je zoon. En wat zijn dit voor personen? Hoe wonen ze, wat zijn hun interesses, wat doen ze voor werk, wat lezen ze, zijn ze actief op Facebook, wat zijn hun vragen, hun twijfels? In marketingtermen noem je de omschrijving van zo’n persoon als voorbeeld van je doelgroep een persona.
2. Waarvoor wil je deze persoon bereiken? Wat is de concrete actie die je wilt dat hij of zij gaat doen. Producten bij je kopen. Geld storten voor je goede doelenstichting. Of zich aanmelden voor jouw workshop.
3. Wanneer wil je je klant bereiken? Als je komende zaterdag vrijwilligers nodig hebt om het clubhuis van je tennisclub schoon te maken, moet je ze op een andere manier zien te bereiken dan wanneer dit pas over anderhalve maand speelt.
Als beginnend ondernemer ben ik veel bezig met deze vragen. Dagelijks. Ze blijven terugkomen en de antwoorden blijven zich ontwikkelen.
En wat betreft mijn natuurambities: 16 jaar na mijn eerste excursie naar de Boerenveensche Plassen, ben ik nog steeds geen expert in vlinders, vogels of planten. Nog wel altijd natuurliefhebber. En redactielid. Zo krijg ik alle natuurnieuws uit de eerste hand en hoef ik niet te kiezen.