Ik kan je verzekeren, anno 2018 zijn ze er nog. Bedrijven, zelfstandigen, verenigingen en stichtingen die geen website hebben. Omdat ze die gewoon nog niet hebben. Of bewust, omdat ze geen website willen hebben.
Niet online zijn is niet meer van deze tijd. Dat vind ik tenminste.  Alsof je nog steeds naar zwart-wittelevisie zitten te kijken. Maar is het eigenlijk erg? Is het nodig of verstandig om een website te hebben?

Een goed lopend, regionaal bedrijf dat deuren levert en monteert heeft geen website. Klanten heeft het bedrijf namelijk al.
Een kerkelijke gemeente die zich vooral bij jonge gezinnen wil profileren heeft geen website.
Een zelfstandig ondernemer die vakgerichte cursussen verzorgt heeft geen website. Hij doet zelf zijn acquisitie. En oh ja, soms post hij weleens wat op LinkedIn.

Hoe komt hij aan zijn klanten?

Een communicatieprobleem heeft de deurenleverancier zonder website niet. Hij krijgt zijn klanten vooral via mond-tot-mondreclame. En natuurlijk heeft hij visitekaartjes en staat er een reclamebord bij de ingang van zijn bedrijfsterrein.
Soms vraagt er iemand of hij een website heeft. Om nog eens na te kunnen lezen wat voor deuren, scharniersystemen, kozijnen en hang- en sluitwerk hij heeft. En bij wie hij recent heeft geleverd. Dan is het lastig dat hij online geen informatie kan bieden. Loopt hij daardoor klanten mis?

Hoe krijgen wij onze informatie?

Als kind ging je zondagochtend met je ouders mee naar de kerk, elke week naar catechisatie. En naar de soos natuurlijk, dat was wel gezellig. Alles stond vermeld in het kerkblaadje. En de ouderling van dienst noemde de activiteiten in de afkondiging voor de kerkdienst. Zo miste je nauwelijks iets.  Als kerkganger ben je tegenwoordig gewend aan een veel breder aanbod. Je kiest per keer en vaak op het laatste moment waar je naar toe gaat, ook eens naar een gezinsdienst, een concert of misschien een andere kerk? Grote kans dat je afstapt op een activiteit waar je al veel over gelezen en gehoord hebt. En een kerk die ook digitaal actief is.

Professioneel communiceren

Ik hoef niet meer uit te leggen dat er veel veranderd is in de communicatie. Digitaal communiceren is geen hype, geen innovatie, geen experiment, maar een ingeburgerde manier om je boodschap over te brengen. We hebben digitale winkels, digitaal werk, digitale hobby’s, digitale contacten, digitale vrienden, een digitale assistent, een digitaal leven.
Ik ben ervan overtuigd dat een professionele organisatie die zichzelf en zijn potentiële klanten serieus neemt, ook digitaal communiceert. In 2018 kun je – of je het wilt of niet – niet meer zonder. Het is de basis waarop je altijd terug kunt vallen. Het is, zoals ik al eens schreef, de vingerafdruk van jouw bedrijf. Het vertelt wie je bent en wat je kunt betekenen. En een website biedt kansen en die wil toch geen ondernemer missen.

Vijf redenen om in 2018 een website te hebben

  1. Een website is je visitekaartje. Je laat zien wie je bent en wat je doet.
  2. Een website is je etalage. Je laat zien wat je precies te bieden hebt.
  3. Een website is een reclamebord. Je laat zien waarom klanten juist bij jou moeten zijn.
  4. Een website is altijd beschikbaar. Op elke plek en op elk tijdstip.
  5. Een website is snel aan te passen. Je bent actueel zonder veel moeite.

En dan alle kansen

Kansen dienen zich vanzelf aan als je eenmaal online bent.

  • Klanten kunnen goede ervaringen met jouw dienstverlening en producten delen op jouw website. Gratis reclame.
  • Andere organisaties verwijzen naar je door een link met jouw websiteadres op hun website te plaatsen. Netwerken zonder tijdsinvestering.
  •  Zet je ook social media in, dan loopt je websitebezoek verder op. Tenminste als je in de berichten op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook een link naar jouw site opneemt. Je volgers delen jouw berichten zonder veel moeite, in een brede kring en ook dat is gratis.
  • Een website breidt je openingstijden uit zonder inzet van extra personeel. Op elk moment van de dag kunnen klanten bij je terecht om iets te kopen, om zich aan te melden, in te schrijven of om te doneren. Hoe klantvriendelijk kun je zijn.
  • Je komt via het wereldwijde digitale web in aanraking met mensen die jou, in bijvoorbeeld Zuidwolde :), anders nooit gevonden zouden hebben. Zeker als jouw website geoptimaliseerd is en bovenin de zoekresultaten op Google verschijnt. Dat kan je mooie contacten, lees klanten, partners of financiers, opleveren.

Wat zijn de nadelen?

Het beheer van een website kost geld. Kosten voor je domeinnaam, hosting, updates en back-ups. En het beheer van een website kost tijd. Tijd om de site actueel te houden en regelmatig nieuws te plaatsen.
Deze nadelen kun je net zo goed opsommen voor de niet-digitale communicatiemiddelen. En dan zijn ze groter. Een folder up-to-date houden en opnieuw laten drukken, dure advertenties plaatsen, niet vergeten visitekaartjes bij te laten maken en de vele gesprekken om je aanbod en werkwijze aan potentiële klanten duidelijk te maken.

Zie jij kansen in het ondernemen met een professionele website? Of wil je je website beter inzetten? Ik adviseer je graag en schrijf je (online goed vindbare) webteksten.