Je website beter vindbaar maken? Gebruik de paddenstoelen-strategie

Iemand heeft een wolf gezien, vlak buiten het dorp. En in het bos vlak achter mijn huis wonen dassen. Tien jaar geleden was dit ondenkbaar. Sinds 2011 hebben we in Zuidwolde twee ecoducten. Die zorgen voor veel nieuw dierenverkeer.

De plaatselijke natuurvereniging spot met de komst van de ecoducten veel meer reeën, hazen, muizen en dassen. Ook steenmarters. Dat vinden sommige dorpsgenoten niet leuk. Best begrijpelijk als ze zich al stinkend in je spouwmuur hebben gevestigd of voor de zoveelste keer de kabels van je auto doorknagen. Voor dat laatste is trouwens een eenvoudige oplossing. Meng vaseline met hete, rode cayennepeper en smeer dit op de kabels en slangen en laat het 12 uur drogen. Doe dit een tot twee keer per jaar en je hebt nooit meer last van steenmarters.

Om inwoners meer informatie te geven en op die manier te verbinden met de natuur, publiceert de natuurvereniging achtergrondartikelen en video’s van dieren op de ecoducten op haar website en Facebookpagina. Ook laat ze op de plaatselijke basisscholen foto’s en filmpjes zien van wat er allemaal op en rondom de ecoducten leeft.

Verbindingen leggen is ook belangrijk voor je website.  Op je website noemen we die verbindingen naar achtergrondartikelen, aanvullende informatie en interessante feiten op andere websites ‘(hyper)links’. Links helpen je om te zorgen dat je website goed te vinden is op het wereldwijde web.

Een website zonder links scoort slecht.

Als de bezoekersaantallen op je website achterblijven is het tijd om eens naar de linkstrategie te kijken. Een website zonder links scoort slecht in de zoekresultaten van Google. Geen links wil zeggen geen aanbevelingen. En zonder aanbevelingen ben je niet interessant.

Maar is linken naar anderen wel slim? Je wilt je bezoekers toch niet wijzen op mogelijke concurrentie? En je wilt niet dat ze na het lezen van de andere site niet weer op jouw site terugkomen. Bovendien kost het vast geld om andere organisaties te vragen om een link naar jouw website op te nemen. En het kost tijd om anderen te overtuigen om jou aan te bevelen.

Hoe belangrijk zijn links nu echt?

Een bericht over een eekhoornbrug in Den Haag: twee eekhoorns gebruikten die brug vorig jaar, en in het eerste jaar van de aanleg, 2014, liepen er drie knaagdieren over. De aanleg van de brug kostte 150.000 euro, maar volgens de Haagse locoburgemeester Ingrid van Engelshoven is de brugverbinding belangrijk: “De eekhoornpopulatie wordt door barrières zoals wegen in zijn voortbestaan bedreigd door inteelt. Populaties komen zowel voor in het Haagse Bos aan de ene kant van de burg als in Clingendael aan de andere kant van de brug”.

Over de noodzaak van een brug voor twee eekhoorns kun je discussiëren. Zeker als dat anderhalve ton heeft gekost. Maar over de noodzaak van linken is geen discussie mogelijk: dat moet. Links zijn absoluut belangrijk om digitaal vindbaar te zijn. Google is er dol op.

Natuurlijk moet de inhoud op je website goed zijn: relevant, uniek en begrijpelijk geschreven. En ook de actualiteit van je website telt mee. Het is verstandig je website regelmatig verversen met nieuwe inhoud. En zoekmachines beoordelen je site beter als bezoekers er iets doen, zoals downloaden, inschrijven, bestellen, reageren.

Maar zonder links is je website onzichtbaar voor zoekmachines. Als anderen veel naar jouw website linken, krijg je een hogere positie en kom je bij het googelen hoger in de lijst met gevonden websites te staan. Wie wil dat nou niet?

Laat naar je linken. Maar plaats zelf ook links naar andere websites.

Je kunt met andere organisaties links uitruilen, omdat jullie producten, diensten of doelgroep hetzelfde zijn. Denk ook aan verzamelsites van brancheverenigingen en netwerkorganisaties. Organisaties actief benaderen en vragen of ze naar je willen linken kost tijd, maar is de moeite waard omdat het direct bijdraagt aan een betere vindbaarheid.

Je kunt daarnaast zelf links naar andere websites op jouw website plaatsen. Zo geef je deze sites ook weer meer waarde. Let er wel op dat de website waar je naar verwijst van waarde is voor jouw websitebezoekers. Jouw bezoeker moet er wat aan hebben. En een tip voor de websitebeheerder: zorg dat je de link op een ander tabblad laat openen. Dan blijft  jouw website in de werkbalk geopend staan en kan de bezoeker makkelijk terugkomen op jouw site.

Hoe leg je slim de verbinding?zet je netwerk in en deel links

Kijk eens naar een paddenstoel. Wist je dat het grootste deel van paddenstoelen niet kunt zien? Het zijn schimmels die grote ondergrondse netwerken hebben. Wat wij in de herfst kunnen bewonderen is slechts het bovengrondse vruchtlichaam. Deze geven sporen af voor de voortplanting zodat zich weer nieuwe schimmeldraden vormen. De paddenstoelen boven de grond worden opgegeten of rotten weg. De ondergrondse netwerken blijven bestaan.

Ook jij hebt zulke onzichtbare netwerken waar je deel van uitmaakt. Door de contacten die je hebt op je werk, op school, bij de sportvereniging, met je buren en vrienden. Ook digitaal kun je je netwerk inzetten om te linken. Zorg voor nuttige informatie, interessant nieuws, grappige en serieuze berichten en deel het met je netwerk. Dat kost helemaal niet zoveel moeite. Als je het slim doet.

Tot slot tien manieren om links te verzamelen (ook wel linkbuilding genoemd):

1. Vraag een tevreden klant, leverancier of samenwerkingspartner of hij een link naar je website wil plaatsen in een sociale mediabericht. Met natuurlijk een korte vermelding waarom hij zo tevreden is. #durftevragen
2. Vraag collega-verenigingen en -stichtingen of ze een link op hun website naar jouw website willen plaatsen. Dat kan heel goed als er een gemeenschappelijke doelgroep is. Denk aan mensen die op zoek zijn naar activiteiten, scholing of begeleiding. Of het organiseren van een gezamenlijke activiteit.
3. Meld je website aan bij de branchevereniging of bij relevante verzamelsites van jouw bedrijfstak. Betaal er niet voor. Google telt betaalde links niet mee, want zoekresultaten moeten objectief zijn.
4. Vermeld je website in het profiel van je sociale media accounts als LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+, YouTube.
5. Schrijf persberichten waarin je onderaan voor meer informatie naar je website verwijst.
6. Reageer op forums en laat zien wat je te bieden hebt. Vermeld je website.
7. Tag anderen in jouw sociale mediaberichten.
8. Vermeld links van andere organisaties in je blogs of nieuwsberichten op je website.
9. Schrijf gratis gastblogs of columns op andere websites waarin je een link naar je website vermeldt.
10. Sponsor verenigingen, stichtingen of goede doelen en laat je website vermelden op de betreffende websites of sociale media.

Het is paddenstoelentijd. Ineens zijn ze er. De wonderlijke vruchtlichamen die massaal boven de grond komen. In de meest bijzondere vormen, kleuren en geuren. Wat een kracht heeft het ondergrondse netwerk. Daar kunnen we veel van leren.