De deelnemers van mijn workshop zijn enthousiast. Ze hebben niet zozeer leren schrijven, maar anders leren kijken naar hun website. Mijn boodschap: schrijf niet vanuit en voor jezelf, maar vanuit en voor je bezoeker.

Tijdens mijn workshop doe ik hetzelfde. Ik begin niet mijn verhaal af te draaien, maar ik stel eerst de vraag: wat willen jullie vanavond te weten komen? Waar heb je vragen over? Dat is een risico. Misschien kan ik mijn powerpoint niet meer gebruiken en moet ik het over een hele andere boeg gooien. Een van de vragen die ik krijg, heb ik niet in mijn opzet voor de workshop meegenomen. Bewust. Het is namelijk nogal ingewikkeld.

Moet ik aan SEO doen om met mijn website online gevonden te worden?

Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat SEO de ondernemers al zo bezig zou houden. Het is belangrijk onderwerp, maar ook nogal technisch om zo even uit te kunnen leggen. Deze blog is daar meer geschikt voor. Maar wees gerust, ik ga niet diep. Je moet niet altijd alles willen weten en in ieder geval niet alles willen beheersen. Daar zijn experts voor toch?

Een websitebezoek: wat wil je ermee bereiken?

SEO, Search Engine Optimalization. Een lastig begrip. Zoekwoordenoptimalisatie dan, niet veel beter. Waar het omgaat is een stuk eenvoudiger. Een website heb je om in contact te komen met potentiële klanten. Het liefst wil je dat ze een offerte bij je opvragen, iets bestellen, zich aanmelden of contact met je opnemen voor meer informatie. Zorgen voor goede conversie, zo heet het wanneer het bezoek op je website iets gaat opleveren, is wel een kunst maar zeker niet onmogelijk.

Meer verkeer naar je website krijgen

Meer conversie begint bij voldoende websitebezoekers. Die zijn er niet zomaar. Sterker nog, daar moet je hard voor werken. Om te zorgen dat mensen op je website komen, kun je verschillende dingen doen. Naast je visitekaartje afgeven en nieuwsbrieven versturen die naar jouw website verwijzen, is zorgen voor links naar jouw website effectief. Om mensen rechtstreeks naar jouw site te leiden, maar ook omdat links zorgen een betere positie in Google.

Vindbaar zijn op Google is voor veel ondernemers belangrijk. Zeker als je nog geen persoonlijk contact hebt met mensen die mogelijk op zoek zijn naar jouw diensten en producten. Je wilt ze graag ontmoeten, persoonlijk maar ook online. Je website is een eerste ontmoetingsplek.

Woorden, klikken, scannen

Je weet uit eigen ervaring vast hoe het werkt. Je wilt snel iets weten. Je pakt je telefoon, tablet of je ziet achter je pc en typt in Google snel een paar woorden in. Je ziet websites voorbijkomen. Sommigen zijn duidelijk omschreven, anderen summier. Je klikt op de website die het meest bij jouw vraag en informatiebehoefte lijkt te passen. Je scant de pagina waarop je terechtkomt. Je leest hooguit de eerste paar regels en de kopjes van de alinea’s die eronder staan. Wellicht nog de opsommingen en dan weet je het.

Binnen een paar seconden is het duidelijk

Je klikt weg. De website gaat niet over jouw vraag, het aanbod staat niet duidelijk omschreven. Het beeld is druk met voorbijflitsende foto’s, veel knoppen en links, waar moet je zijn? Terug op Google kijk je opnieuw door de lijst van websites. Misschien probeer je er nog eens 1 of 2. En anders typ je nog eens wat andere woorden die misschien een betere match geven.
Of… je blijft, want je hebt door dat deze site weleens van nut kan zijn. Dan heeft de optimalisatie van jouw website op vindbaarheid zijn werk goed gedaan.

Zoekwoorden koppelen aan je website

Met SEO kun je zorgen dat jouw site online beter vindbaarheid is. Dat betekent dat mensen bij het googelen en intypen van hun zoekwoorden sneller jouw website zien verschijnen. Je verschijnt in de top 10 of liever de top 5. SEO zorgt ervoor de meest logische, maar ook concurrerende zoekwoorden gekoppeld aan jouw website. Hoe kom je aan deze zoekwoorden?

Zoekwoordenonderzoek: zelf doen of uitbesteden?

Logisch nadenken is een eerste optie. Een tweede, meer gedegen en effectieve, oplossing is een zoekwoordenanalyse doen. Dat kun je zelf doen met behulp van bepaalde tools. Maar ik waarschuw je, dat is niet eenvoudig. De gratis tools, zoals de Google Zoekwoordenplanner geven globale maar geen nauwkeurige informatie over veel gebruikte zoektermen. De betaalde en professionele tools als MOZ Keyword Explorer, SEMrush Keyword Tool en Ahrefs Keyword Explorer geven veel informatie maar vergen ook deskundigheid om te interpreteren. Letterzaken zette het eens handig op een rij in deze blog.

Hoe verwerk je zoekwoorden?

Als tekstschrijver schrijf ik dagelijks geoptimaliseerde teksten voor Google. Alhoewel ik de zoekwoordenanalyses niet zelf uitvoer, kan ik wel met de resultaten overweg. Zoekwoorden verwerken in webteksten is goed te doen. Ik geef je 5 tips:

1. Verwerk altijd een zoekterm in de SEO-paginatitel en meta-omschrijving (te verwerken aan de achterkant van je website, in WordPress kan dat handig via de Yoast SEO plugin)
2. Neem zoektermen op in paginatitels en tussenkoppen, bij voorkeur in de eerste woorden, bijvoorbeeld: Zeilvakantie naar Griekenland: avontuurlijk en voordelig
3. Plaats zoekwoorden gedoseerd in je alinea’s, bij voorkeur in de eerste zin, zoveel mogelijk vooraan de zin. Zeilreizen in Griekenland kenmerken zich bij ons door het avontuurlijke en ontspannende karakter.
4. Neem zoekwoorden op in de omschrijvingen van afbeeldingen op de webpagina’s; ook weer te verwerken aan de achterkant van je website
5. Verwerk zoekwoorden in de oproepen tot actie aan het einde van je alinea’s en pagina’s. Dus niet: ‘lees meer’, maar: ‘Ontdek alles over onze zeilreizen in Griekenland en Turkije.’

Door op deze manier zoekwoorden te verwerken, neemt de online vindbaarheid van je website toe. Maar let op, er zijn meer zaken die hier invloed op hebben, zoals bijvoorbeeld de laadtijd van je website en de mate waarin je de inhoud van je website met regelmaat vernieuwt.

Hulp inschakelen

Terug naar de vraag tijdens mijn workshop: moet ik aan SEO doen om met mijn website online gevonden te worden? Voor de top 10 in Google: ja. Voor minder hoge eisen kunnen eigen logica, een eenvoudig zoekwoordenonderzoek en verwerking daarvan in je teksten zeker een bijdrage leveren. Toch hulp of een SEO-specialist nodig? Je weet me te vinden.